Projekt Profiles
- Szczegóły
- Kategoria: Profiles
- Opublikowano: poniedziałek, 07 maj 2012 19:52
- Odsłony: 1966
![]() |
Professional Reflection-Oriented Focus on Inquiry-based Learning and Education though Science |
Projekt PROFILES (Professional Reflection-Oriented Focus on Inquiry-based Learning and Education though Science) jest realizowany w ramach 7 Programu Ramowego przez okres 4 lat. Rozpoczął się on grudniu 2010 roku, a zakończenie planowane jest w listopadzie 2014 roku. Oprócz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej bierze w nim udział łącznie 21 partnerów z krajów europejskich oraz Izraela i Turcji.
Celem projektu jest upowszechnienie w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych metod kształcenia wspierających aktywność badawczą uczniów (uczenie się przez odkrywanie) przy jednoczesnym rozbudzaniu zainteresowania uczniów wiedzą przyrodniczą poprzez ukazanie jej znaczenia w życiu codziennym. Zgodnie z podstawowymi założeniami projektu PROFILES lekcje przedmiotów przyrodniczych mają:
- uwzględniać zainteresowania i potrzeby uczniów
- zawierać odniesienia do sytuacji z życia codziennego
- pozwalać na lepsze zrozumienie podstawowych pojęć w sposób odpowiedni do wieku uczniów
- odwoływać się do wiedzy z pozostałych przedmiotów przyrodniczych
- wykorzystywać metody polegające na uczeniu się przez odkrywanie.
- ukierunkowywać proces kształcenia na nabywanie przez uczniów kompetencji kluczowych
- wspomagać uczniów w nabywaniu umiejętności krytycznego myślenia i podejmowania decyzji odnoszących się do ich otoczenia przyrodniczo-społecznego.
- rozwijać wewnętrzną motywację uczniów zapewniającą ich dalsze samodzielne kształcenie
Wykorzystane do tego zostaną moduły dydaktyczne opracowane w ramach wcześniejszego projektu PARCEL, dostępne pod adresem internetowym: http://www.parsel.uni-kiel.de/cms/index.php?id=modules Powiązane to będzie z badaniami, które dostarczą informacji na temat:
- czynników wpływających na unowocześnienie edukacji przyrodniczej,
- potrzeb nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w zakresie doskonalenia zawodowego,
- oddziaływania rozwiązań metodycznych zastosowanych w trakcie realizacji projektu na stosunek uczniów do przedmiotów przyrodniczych.
W pierwszej części projektu, która obejmie rok szkolny 2011/2012, uczestniczyć będzie 30 nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii lub fizyki) z gimnazjów województwa lubelskiego. Wybiorą oni spośród wspomnianych modułów przynajmniej 4, które zastosują podczas prowadzonych przez siebie lekcji. Poprzedzone to będzie zajęciami warsztatowymi, podczas których uczestniczący w nich nauczyciele poznają od strony teoretycznej i praktycznej najnowsze osiągnięcia w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz opracują metodycznie zajęcia z zastosowaniem wspomnianych modułów. Część z tych nauczycieli weźmie udział w następnych etapach projektu, wspomagając kolejne grupy nauczycieli.
Współpraca w ramach projektu PROFILES będzie związana się z następującymi korzyściami dla nauczycieli:
- wykorzystanie w procesie nauczania materiałów dydaktycznych opracowanych zgodnie z najnowszymi osiągnięciami w zakresie kształcenia przyrodniczego,
- podniesienie swoich kwalifikacji poprzez udział w zajęciach organizowanych w ramach projektu PROFILES,
- uzyskanie certyfikatu potwierdzającego udział w realizacji projektu oraz nabycie odpowiednich kwalifikacji,
- udział najbardziej aktywnych nauczycieli w międzynarodowych konferencjach projektu PROFILES,
- kontynuowanie współpracy z UMCS w zakresie edukacji przyrodniczej,
- nawiązanie stałych kontaktów z innymi nauczycielami przedmiotów przyrodniczych,
- dostęp do platformy internetowej wspomagającej rozwój zawodowy i unowocześnienie procesu kształcenia.
Pracownikami UMCS bezpośrednio zaangażowanymi w realizację projektu są:
dr hab. Ryszard M. Janiuk – Zakład Dydaktyki Chemii
dr Elwira Samonek-Miciuk – Pracownia Dydaktyki Biologii i Edukacji Środowiskowej
dr Jarosław W. Dymara - Zakład Dydaktyki Chemii
Źródło tekstu - na stronie Dydaktyki Chemii UMCS Lublin